• Veilig betaal gemak met iDeal
  • Ruim assortiment
  • alle leermiddelen geschikt voor CBR examen 2017
  • 6 dagen per week verzending
  • Altijd GRATIS verzending!
  • Betrouwbare retourregeling

De Theorie Winkel, altijd geslaagd!

Bezorgd door post.nl

Volg ons op Twitter Like ons op Facebook

Groot gevaar op de snelweg: vrachtautochauffeurs

Groot gevaar op de snelweg: vrachtautochauffeurs

Oververmoeide en afgeleide chauffeurs zijn nog steeds de belangrijkste oorzaak van vrachtwagenongelukken op snelwegen, meldt NOS. In 2012 was dit al de conclusie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. "Sindsdien is het er zeker niet beter op geworden", stelt FNV-bestuurder Egon Groen.

Snelweg A2 en A15 zijn dit jaar de koplopers als het gaat om ongelukken met vrachtauto’s. Dat het met name op die wegen vaak prijs is, vindt ANWB-woordvoerder Ad Vonk niet vreemd. "Daar zitten de meeste transportbedrijven. Het zijn ook de wegen waar het meeste internationale vrachtverkeer op zit. Maar het is lastiger om te verklaren wat de oorzaak van al die vrachtwagenongevallen daar is. Dat verschilt van geval tot geval."

Chauffeurs staan onder druk

Volgens de Onderzoeksraad is de bestuurder de grootste oorzaak . “Een niet alerte want oververmoeide chauffeur”. Volgens FNV'er Groen worden chauffeurs nog veel te veel onder druk gezet door werkgevers en opdrachtgevers. "We houden momenteel een onderzoek onder onze leden. Van de ondervraagden geeft 45 procent aan zich niet aan de pauzes te kunnen houden uit de rij- en rusttijdenregeling. Omdat het werk niet goed is gepland door de opdrachtgever." 

"Van de ruim 500 vrachtwagenchauffeurs die tot nu onze enquête invulden, zegt twee derde bij een ongeval of bijna-ongeval betrokken te zijn geweest. Dat zijn met name chauffeurs die of heel vroeg beginnen of heel laat moeten eindigen."

Buitenlandse chauffeurs

Onder buitenlandse chauffeurs is de situatie overigens nog veel erger, zo stelt de FNV. Die zouden door opdrachtgevers al helemaal beschouwd worden als verlengstuk van het contactsleuteltje en voor een uurloon van twee of drie euro zwaar gestrest en oververmoeid achter het stuur zitten. "Velen van hen zitten maanden achter elkaar op de weg, komen al die tijd niet thuis. Die komen hun cabine amper meer uit", aldus Groen.

Bron: Rijschoolvandaag.nl

0 Reacties

Er is nog niet gereageerd

Reageer

Annuleren