• Veilig betaal gemak met iDeal
  • Ruim assortiment
  • alle leermiddelen geschikt voor CBR examen 2017
  • 6 dagen per week verzending
  • Altijd GRATIS verzending!
  • Betrouwbare retourregeling

De Theorie Winkel, altijd geslaagd!

Bezorgd door post.nl

Volg ons op Twitter Like ons op Facebook

Nieuw in theorie-examen: wie mag er als laatst op deze kruising?

Nieuw in theorie-examen: wie mag er als laatst op deze kruising?

Kandidaten voor het theorie-examen moeten beter op gaan letten bij vragen over voorrang op het theorie-examen. Vanaf 1 maart kan bij de bekende afbeeldingen van drie voertuigen bij een kruising of afslag ook gevraagd worden welk voertuig er als láátste mag rijden volgens de voorrangsregels in plaats van éérst. Het CBR voegt regelmatig wijzigingen en nieuwe vragen door in het theorie-examen, welke worden gepubliceerd in een examen-servicedocument. De nieuwe manier van bevragen springt hier duidelijk uit.

Het CBR hanteert het document voor de complete inhoud van het theorie-examen. Uitgevers van theorieboeken hanteren het document om degelijke lesstof te maken met de inhoud. Uit navraag bij theorieboeken-ontwikkelaar Verjo blijkt dat de nieuwe bevraging ook in de lesstof voor de leerlingen verwerkt is.

Trucjestheorie

Wijzigingen en toevoegingen aan het theorie-examen zijn van alle tijden, en de aanpassingen voor 1 maart stonden ook al enige tijd op de rol. Zo ook de nieuwe manier van bevragen. Het lijkt er voor te zorgen dat kandidaten nadrukkelijker moeten gaan lezen. Het zou wellicht ook een actie tegen de louche theorie-opleiders kunnen betekenen. Ezelsbruggetjes worden met de wijziging op dergelijke vraagstukken een stuk lastiger gemaakt.

De bevraging ‘wie mag als laatst’ gaat toegepast worden op de hoofdstukken M en N uit het theoriedocument. Dit betreft het voor laten gaan op kruispunten en voor laten gaan bij het afslaan. Uit eerder onderzoek van VerkeersPro bleek dat op deze onderdelen niet bovengemiddeld hoog gescoord wordt ten opzichte van de andere onderdelen. De vragen over kruisingen worden in 82,5 procent van de gevallen goed beantwoord, en die over afslaan in 83,9 procent van de keren. Ze vallen daarmee beide bij de lastigste categorieën.

Overzicht

Onderstaand een overzicht van de nieuwe onderwerpen die gaan worden bevraagd vanaf 1 maart. Om deze vragen te bestuderen, kan een kandidaat zich uiteraard het beste tot een theorieboek en een theorieles richten bij een gedegen opleider.

Nieuwe vraagonderwerpen:

  • moet je het APK keuringsbewijs bij je hebben tijdens het rijden?
  • wanneer wordt het beginnersrijbewijs ongeldig verklaard?
  • afdekken/zekeren lading: waar vind je hoeveel gewicht je op een autodak mag vervoeren?
  • extra spiegels monteren bij het trekken van een aanhangwagen/caravan
  • regelgeving omtrent inrichting en gebruik van een lastdrager
  • wat te doen bij het knipperen van het waarschuwingslampje motormanagementsysteem (ernstig defect motor)?
  • is het effect van medicijnen altijd merkbaar? (bij rijden met medicijnen)
  • risico van te lage bandenspanning (klapband/te weinig grip)
  • aanpassen bandenspanning bij belading
  • motor uitschakelen bij stilstaande file, voeren verlichting (bij rijden in tunnels)
  • handelen bij ongevallen in een tunnel (bij rijden in tunnels)
  • hoe te remmen bij een noodstop in een auto met ABS?
  • Wat is de afgelegde afstand per seconde bij 120 km/h rijden?
  • hoe kun je filevorming voorkomen? (bij spookfiles)
  • invloed modder op de rijbaan/ nieuw wegdek op de remweg en risico slipgevaar
  • invloed vorstschade op wegdek en remweg
  • wanneer bel je 112?
  • Splitsingsbord snelwegen kan bij zowel splitsing autosnelweg als bij een splitsing autoweg worden geplaatst

Nieuwe afbeelding:

  • Icoon remsysteem

icoon remsysteem

Nieuwe begrippen:

  • Turbo-rotondes: De turborotonde is een speciaal vormgegeven tweestrooks-rotonde, waar men al voor het oprijden van de rotonde de juiste rijstrook dient te kiezen, zodat er op de rotonde geen weef- en snijconflicten meer voorkomen.
  • CO2: Het begrip ‘CO2’ wordt met hoofdletters en een grote 2 geschreven.
  • Baksteenprincipe (rijden in een groep): Volgens dit principe rijdt de eerste motor op de eigen rijstrook links van het midden. De tweede motor rijdt er niet al te ver achter maar dan rechts van het midden. Vervolgens rijdt de derde motor weer zoals de eerste, etc.

Nieuwe manier van bevragen:

  • Volgorde vragen in de onderwerpen M en N kunnen anders bevraagd worden. Naast de huidige vraagstelling ‘wie mag als eerst?’ Kan nu ook gevraagd worden ‘wie mag als laatst?’

Bron: Verkeerspro.nl

Afbeelding: Verjo.nl

0 Reacties

Er is nog niet gereageerd

Reageer

Annuleren